Cadillac sixty two convertible –58
Cadillac Convertible Turquoise Dream -58 Showwinner, måste ses, få ägare, en brukare i sverige, såld ny till Mary Leland Californien 1958. Avställd ca 1964 kom till sverige 1984. En äkta och solid californien bil , 100% spikrak i plåten. Aldrig ramlyft, bara originaldelar eller (NOS). Lågmilare, en mkt trevlig vagn att åka i en solig sommardag, endast seriösa bud eller förslag av intresse.
Extremt påkostad. Grill, emblem, unika Eldorado wirewheels i guld.
Dom bästa och dyraste materialen har använts till att återskapa en av 1950 talets mest genomdesignade tungviktare som GM i Detroit levererade 1958, och som salufördes i deras försäljningsbroschyrer och kataloger som ” Motordomsmasterpiece”.
En absolut designdröm i stål,glas och krom. Eldorado wheels i 24k guld, grill guldförgyld,emblem etc originalfälgar o navkapslar finns, nytt continentalkit i kartong medföljer, Air condition,powerbrake, powersteering,2 way powerseat, powertop,powerwindows, ezy glass,foglamps mm. Renoverad under ca 5 år och ca 6000 arbetstimmar har lagts ner i denna vagn,och enorma pengar i lack,krom och guld i en redan fin och solid california bil. Vagnen var helt oskruvad (orörd) när den kom till sverige1984. Avställd redan ca 1964.
Varenda bult,mutter,skruv och bricka mm mm har bara varit demonterad och återmonterad en (1) gång efter den rätta ytbehandlingen.Allt uppmärktes och dokumenterades så alla detaljer kunde återmonteras, efter schematisk ordning på rätt ställe och ordningsföljd, och med dom rätta märkningarna. Allt omkromat av legendariska Arvika nickel o krom i slutet av 1980-talet och Excellent i Stockholm.
Rejäla mängder surkoppar las som grund för ett lyckat resultat och ett oslagbart rostskydd och djup före förkromningen. Original bultar, skruvar, brickor, shims, beslag mm, är rostskyddade utöver det vanliga, med nickel i botten och före gulkromateringen (gulförzinkningen) det blir också ett bättre djup i dom förzinkade delarna, inte så flammiga som dom annars kan vara, eller brukar vara. Gulförzinkningen var delarnas original nyans när den lämnade fabriken 1958.
Allt har varit plåtrent, epoxygrund 4 varv innifrån och ut, täcklackering efter vattenslipning 800 korn,kaross,delar Glasurit 2k 20-linjen,6 varv proffslackerad av Heikki Toppala på 1980-talet, en av dom sista utställningsbilarna han lackerade i Sverige. Obs! ingen burklack. Inredning: Proffsgjord av Vertanen, tål att synas i sömmarna. Det bästa skinnet man kunde köpa för pengar har använts i denna bil.
Nästan 35 år senare ser inredning, förkromningen,lack och alla detaljer ut som dom var gjorda igår! Detta bevisar ju någonting! Om man kunde göra om exakt samma procedur idag så skulle all krom, guld och lack vara dyrare än bilen. Världens mest krom och guldtyngda Cadillac convertible av 1958 årsmodell. Ställ den i ett showroom eller använd den till crusin soliga sommardagar, går som en dröm. Du slutar aldrig att le när du ser och kör denna vagn. Bilen är dyr. 1 äg i 40 år.
Detaljer
Märke | Cadillac |
---|---|
Årsmodell | 1958 |
Miltal | 4 600 mil |
Bilen finns i | Sverige |
Besiktigad i Sverige | Ja |